Stotteren is een ontwikkelingsstoornis die wordt gekenmerkt door frequente, onvrijwillige haperingen die met een verhoogde spierspanning worden gemaakt. Het gaat om drie soorten stottermomenten: herhalen van klanken of lettergrepen (bv. i-i-i-ik), langer maken van klanken (bv. zzzzie) en/of vastzitten op klanken (bv. p…oes). Daarnaast kunnen ook negatieve gedachten en gevoelens en bijkomende gedragingen ontstaan zoals duwen met het hoofd, grimassen maken, overmatig gebruik van stopwoorden, adem happen en minder praten. Stotteren vormt geen deel van de normale spraak- en taalontwikkeling.

Ongeveer 3% van alle kinderen heeft een aanleg voor stotteren. Deze aanleg kan, in combinatie met een hoge gevoeligheid van het kind en hoge verwachtingen vanuit de omgeving, al op jonge leeftijd tot uiting komen na uitlokkende factoren zoals emoties, vermoeidheid en groeispurt. Vroegtijdige behandeling kan verdere ontwikkeling van het stotteren beperken en maakt behandeling eenvoudiger.

Als stottertherapeute staat Tine in voor het onderzoek en de behandeling van stotteren en broddelen bij alle leeftijdsgroepen.

Het onderzoek bestaat uit een intakegesprek, een spontaan spraakstaal en vragenlijsten. De resultaten hiervan worden vervolgens besproken tijdens een adviesgesprek. Tijdens dit gesprek worden ook reeds tips en informatie meegegeven over stotteren.

Wat betreft de behandeling gaat het om op maat gemaakte sociaal-cognitieve emotionele gedragstherapie voor stotteren. Daarnaast wordt er ook een oudercursus aangeboden en is er ruimte voor overleg.

Aarzel niet om contact op te nemen indien u even vrijblijvend wil afstemmen of meer informatie wenst.